Výživa

Tuky 25 – 30% - 37,8 kJ/g

Tuky jsou důležité živiny, deně by jste jich měli zkonzumovat okolo 200g zpouští se v nich některé vitamíny a jsou důležité pro některé orgány a buňky.  1/3 všech tuků by měla být živočišných (máslo, slanina, sýry) a zbytek rostlinných (oříšky, rostlinné oleje, semínka). 

Bílkoviny 10 – 15% - 16,8 kJ/g 

Bílkoviny nebo-li proteiny by měly tvořit 15 - 25 %  vyváženého jídelníčku, přebytek bílkovin tělo nezpracovává. Nejvíce bílkovin je obsaženo v mase, rybách, luštěninách, v sýrech, mléčných výrobcích, ve vejci, v sóji,…

Sacharidy - 55 -65% - 

Sacharidy jsou základním zdrojem energie, proto jsou důležité ve stravě. Sacharidy jsou jednoduché a složité. Mezi jednoduché sacharidy patří cukr, med, sladké pečivo, výrobky z bílé mouky,… brzy je po nich hlad a rozhodí cukr v krvi. Složité sacharidy jsou například rýže, těstoviny, celozrnné pečivo, brambory, ovesné vločky,… Mají nízký glykemický index, proto zasytí na delší dobu. Nerozhodí hladinu cukru v krvi.

 

Za den by jste měli sníst cca 2000kJ