Možnost volby

Uděláš to tak… nebo tak…? - co raději? Můžeš vynést koš a nebo petlahve do kontejneru. Dáš se do uklízení hned, nebo za půl hodiny? Výběr nesmí být však manipulace nebo hrozba!  Proč dávat dětem na výběr? 

Skutečný výběr spočívá ve vyjmenování konkrétních možností.

Výběrem konkrétních možností učí dítě schopnostem - porovnávání, hodnocení, zvažování pro a proti. Není to výběr, zda něco udělat nebo neudělat.  Požadavek je jasný, ale v jeho rámci poskytujeme dětem prostor.

Uděláš to tak… nebo tak…? Nebo co navrhuješ? 

Půjdeš tam sám, nebo chceš, abychom šli spolu? Pustíš se do toho úklidu hned nebo za půl hodiny? Sám nebo to uděláme spolu?

 Ne všechno je skutečný výběr.

Chceš pomoct? 

  • Dítě které je vůči nám ve špatném vztahu, spíš odpoví, že ne, i kdyby pomoc potřebovalo.
  • Dítě nesamostatné, závislé na autoritě, může naopak odpovědět kladně, i kdyby to mohlo zvládnout samo.

Na první pohled výběr, ale je to hrozba.

Budeš už večeřet?  Buď si to hned uklidíš, nebo dostaneš pár facek!

Druhy výběru

Výběr pořadí 

  • Nejdřív uklídíš kuchyň, nebo obyvák?

Výběr „jak“ nebo „čím“

  • Můžeš ten obrázek nakreslit pastelkami nebo vodovky.

Výběr „sám, nebo ve spolupráci“

  • Uklidíš to sám, nebo to uděláme spolu?

Výběr „kolik“

  • Budeš chtít dva nebo tři rohlíky?