Jak sdělovat požadavky

Oslovte jménem, snažte se být příjemní nebo alespoň sdělte informaci bez emocí, dívejte se druhému do očí a nezapomeňte se usmívat.

Důležité je sdělit druhému smysluplnost vašeho požadavku - proč, k čemu to bude dobré.

Žádejte o pomoc vždy ve správný čas a především dostatečně včas, určtete si přesný termín - (chvíle je pro každého jinak dlouhá).

Nezapomínejte, že kohokoliv o něco žádáte i kdyby to byli vaše děti - jsou rovnocené bytosti a nejsou to vaši otroci i když je živíte. Vždy musí být pro obě strany přijatelné řešení.

Nechte druhého se k vašemu požadavku vyjádřit.

Sdělujme vždy stručně a na rovinu.

Sdělujte celý požadavek najednou a nepřidávejte donekonečna další práci.

Dávejte dětem na výběr - jak i kdy. 

Jak to nedělat?

Budeme-li mlivit k druhému nepřijatelným spůsobem, nečekejme od druhého ochotu. Nezačínejnejme větu „pojď sem, mělo by se“. Kontrolujte svůj tón i hlasitost hlasu, rozhodně křik není správná volba.

Nepoužívejte příliš příkazy ale pokud o něco žádáte počítejte že druhý má právo vám nevyhovět. 

Oškliví, kyselí a navíc pohled stranou opět nevede k úspěchu. Nebudete li dostatečně konkrétní a budete používat nejasné termíny a nekonkrétní požadavky, může se stát že dojde k nedorozumění. Jestliže po druhém budete něco chtít a nebude chápat k čemu je to dobré nebo s tím nebude souhlasit, jeho ochota spolupracovat nebude příliš velká.

Nevěnujete druhému svoji pozornost, může se tak dít i opačně nebo ta osoba bude přikládat menší důležitost vašemu požadavku. 

Nesdělíte požadavky včas a budtete to chtít okamžitě, teď hned, rychle může se stát že druhý člověk má již jiné plány. Nesdělíteli přesný termín nebo neurčité nějakým spůsobem - čím váš požadavek končí, opět se může stát že na vás nebude mít tolik času co jste si přáli.

 

K nepřijatelnému spůsobu komunikace patří i nadřazenost, arogance a nepoužívejte ani hrozby, nátlak, citové vydírání, kritiku, připomíníní minulých chyb, srovnávání s jinými.

Nevzbuzujte pocit viny a nehrajte na city.