Jsou děti nezodpovědné?

Proč děti nestávají včas, nečistí si zuby, neučí se do školy, nosí domů pětky a neváží si věcí? Možná jsou to nejčastější otázky rodičů ale odpověď je snadná. Pojďme se na ní společně kouknout..

 

na článku se teprve pracuje


Nechte děti dělat chyby

Někteří rodiče kontrolují své děti zdali mají nachystané učebnice, školní pomůcky na další den,  protože si myslí, že jejich děti jsou nezodpovědné a tak mají pocit že školu flákají. Děti opravdu ale nemají žádný rozumný důvod si chystat věci do škole, jestliže je rodiče kontrolují.

Předejte dětem zodpovědnost!  Jestliže děti nevidí smysl či důvod, nemají žádnou motivaci k.. (přípravě do škole, učení)  

Takovíto rodiče jsou zodpovědní a tak dětem nikdy nic ve škole nechybělo a nepoznali přirozené důsledky které by nesly v případě, že by jim chybělo kružítko. V tomto případě by zažívali nepříjemné půjčování od svého souseda, nelze snadno stíhat rýsovat včas všechno když nemáte kružítku celou dobu. O tuto zkušenost jste dítě připravili a nemá důvod příště si vzpomenout a říct si, nesmím zapomět kružítko.

Zkušenosti děti naučí nachystat  si večer věci, protože ví že se to vyplatí. 

Přílišnou kontrolou dětem berete zodpovědnost a nemají tak možnost naučit se na vlastních chybách důležité schopnosti pro dospělácký život. Děti jsou ve věku kdy je čas a příležitost se učit na malých věcech důležité věci.  Možná pro vás rodiče může být nepříjemná představa že si dítě domů nosí poznámky nebo špatné známky. Přesto ve výsledku bude na tom lépe. Vyhrajete za vaše děti každý souboj ale přesto v dospělosti válku se životem prohrají. 

Proč by dítě mělo se snažit nezapomenout na úkoly a povinnosti když ví, že jeho rodiče mu to stejně připomenou, postarají se to to. 

Proč se děti neučí když zítra mají spát písemku? Proč by měli? Vám na tom záleží aby dostali dobrou známku ale jak to cítí vaše děti? Možná si říkají, proč bych se kvůli známce měl učit něco co mě nezajímá. Navíc vědí že pokud vy budete chtít od nich dobrou známku tak se o to sami postaráte a donutíte se děti učit. Proč by se měli učit když je nikdo nenutí? Proč by si měli zkracovat svůj volný čas ve kterém se mohou si dělat co je baví. 

Proč by se děti měli dívat do děníčku co mají za úkoly když se o to stará mamka.

Proč by si děti měli vážit učebnic, pomůcek když je nekupovali a netuší kolik peněz a vaší práce jste museli investovat. 

 

Zodpovědnost si každý postupně budujeme zkoušením, něco vyjde a něco spadne. Dětství je bezpečné, v dětství můžete zkoušet věci s malými důsledky. Známky ze třetí třídy nikoho zajímat nebudou, exekutoři také nedojdou. To je ta šance kdy se to děti mohou naučit dělat správně. 

 

Děti potřebují vidět smysl činnosti

Škola by měla fungovat něco jaká si encyklopedie. Chodíte do škole protože vás všechno zajímá a chcete spostu věcí umět a ovládat. Ve skutečnosti dnes je škola jen nástrojem jak děti ohodnostit a zaškatulkovat. Podle známek vás vezmou či nevezmou na další školu. Škola není enciklopedie ve které můžete listovat a zajímat se o věci které vás baví. Klasické české školství je postaveno na osnovách. Problém je že každé dítě zajímá něco jiného a v jiném věku. Spoustu věcí se ve škole učí které je vůbec nezajímají, alespoň né v tom jeho věku.

 

Každý prvňáček říká že se do škole těší!  

Člověka od přírody baví se učit, toho jsou důkazem předškolní děti. Problém nastává že velice brzy zjistí že tam nechodí jen protože chtějí ale především jsou za známky ti špatní nebo dobří. Rodiče jsou na ně naštvaní a nebo hrdí. Když se tam dítě nenaučí co po něm učitelé chtějí, rodiče jsou pak na něj naštvaní. Škola už není zdroj informací ale zdroj strachu! V té chvíli nastává zlom, proč se děti učí. Často se učí pro jedničku neboli pod pohrůžkou trestu a nebo co hůř za odměnu. 

Za nízké číslo v žákonské knížce jsou vždy rodiče milí a vstřícní. 

Děti si možná ještě netuší co je možné v životě, co je čeká a neví kým by v budoucnu by chtěli být. Proto je rodiče směřují k tomu nejlepšímu a chtějí aby děti měli dobré známky aby se dostali na vysokou školu a mohli jednoho dne být znich právníci nebo doktoři. Jenže každý člověk je jiný a každého baví různé věci.

Napíši sem osobní vsuvku. Nikdy bych nechtěl být právníkem nebo doktorem, to je pro mě děsivá představa. Ve skutečnosti mi stačí málo. Nepotřebuji hodně peněz protože  nepotřebuji vestavěnou kuchyni, baví mě příroda a doma vařím na kamnech které jsem uplácal z bláta a kamení. K bydlení mi stačí Jurta, možná právě je to zavádějící to slovo stačí. Pro mě naopak bydlení v Jurtě představuje kvalitnější bydlení než zděný dům. Určitě moji rodiče ze mě chtěli mít také právníka ale jsem skaut kterýho baví příroda.

 Každý nebude vysokoškolák, ale často děti na vysokou školu nejdou právě proto, protože to rodiče chtěli a používali špatné prostředky.  Pamatujte že prostředky NEsvětí účel.

Máme se učit protože chceme něco znát, chceme být úspěšní a nebo se máme učit protože to po nás chtějí druzí. 

Ať už se vaše dítě rozhodne vystudovat nebo nevystudovat vysokou školu, určitě může být úspěšné a spokojené, jen je nechme. 

 

Další příklady pro lepší pochopení

 

proč by se mělo starat dítě o natžení budíku djkyž ví že stejně rodič dítě vzbudí ráno včas aby nemusel psát omluvenku. 

 

Ono nemá žádné z toho problémy tak necítí potřebu vztávat včas! Nepoznalo nepříjemnosti.   Berete dítěti zodpovědnost. Nenaučí se být zodpovědné když jste zodpovědní za něj a nemusí nést žádné důsledky. 

Stávej, musíme do školky

Možná to jako rodič znáte, když spěcháte do práce ale Vaše dítě nechce stávat, loudá se, nejde do dětí dostat ani dvě sousta, zkrátka je boj pro velkého vojevůdce. 

 

dětem se vztávat nechce

začne si hrát , není to jeho zodpovědnost aby to stihl... ona chce ne on 

peskování -   chce si jen pohrát chvíli ale maminka se zlobí

chce aby jedůl něco než nechce

 

začíná se zlobit na maminku i na svět 

využije výhrušky . nekoupím ti lízátko

nutí tě , skoro ěnkdo cizí má pocit že ho vůbec nezajímáš 

vůbec nespěcháš, chceš zůstat doma, nechceš už do školky

vůbec se netěšíš 

 

maminka to vidí, mě se taky nechtělo stávat, chvíli ještě lež,  přijdu  za chvíli, pomohlo by ti něco co by ti pomohlo stávat? 

 říci důvody, - víš já dneska mám v práci něco důležitého, potřebovala bych aby jsme to sfouknout rychle, šlo by to? 

kýváš,  jak by jsme to mohli udělat aby to bylo fajn 

pak chceš pomoct s oblíkáním

zvládneš sám

co myslíš - šlo by to?  

až bude ručička na dvanácté tak se sejdeme u stolu 

jak se daří tobě? já už sedím u stola 

budu u stolu stejně dřív

až bude ručička na šesté, potřebujeme jít

domluva není o tom jestli něco dovolíte nebo nedovolíte

domluva je o tom že so domlvím s někým kdo má stejně názor a    názor má stejnou váhu jako ten můj 

já řeknu co potřebuji a jak to chci, ty řekneš jak to potřebuješ a jak to chceš

 

a společně hledáte řešení 

 

 

já bych to potřebova takhle, co ty?

Děti nejsou lajdáci 

je to tvoje povinost tak vyhrožují nebo moralizují 

to nemusíte vyřešit sami, jsou součástí jeho řešení

pokud ej to rozkaz tak nemá motivaci to dělat  

 

děti už od přírody baví učit se

děti jdou rády do škole

 

 

chtějí se učit

 je to věc dětí, co dostanou za známku, je to jejich zodpovědnost, né naše

 

zodpovědnost, vyzkoušet i špatná řešení

 

mít pořád od začátku jedničky a dělat to pořád na sto procnet je ššpatně je potřeba aby si děti vyzkoušeli i špatná řešení a došli na to že oni toto nechějí,

 

nikoliv je vést za ručičku a říkat jim co mají dělat, kdy se to mají učit, jak dlouho a kdy.   je pak nenutí nic se začít učit dokud vy neřeknete že s emá učit.. to je vaše zodpovědnost...  což je špatně..  poklud nemá zodpovědnost, nic ho nemotivuje se učit...    

 

 

někdo je hodnotí

 kařždé dítě se vše naučí ale potřebují na to rozný čas a školství s tím nepočítá a hodnotí je jako kdyby .....

 

neváží si věcí

 

děti baví se učit se, jen v různý čas a věk je zajímají různé věci, nebaví je se učit o něčem co je v téhle chvíli enzajímá... 

chtít učit se musí vycházet z dětí, nikoliv nátlakem a výhružka, strachem

 

ráno přijdou do šjkole, vyberou si přednášku která je zajímá

 

naučí se všechno podstatné, protože je to bude zajímat, 

když o něčem nic nevíme, zajímá nás to, 

 

osnovy ve škole jsou kničemu

 

inviduální přístup

alternativní školy

 

 

 

 

Zodpovědnost

Nechce děti si koupit školní pomůcky,  zjistí že i koupit to dá práci, bude si věcí více vážit

 

běž te s ním, sepište seznam, odhad peněz